مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از عوامل بسیار مهم در امر حفظ و نگهداری هر فرشی ، تمیز نگه داشتن آن میباشد چراکه آلودگی و کثیفی فرش نه تنها سبب کاهش جلوه و زیبایی آن میشود بلکه ممکن است باعث بروز آسیب ها و خساراتی شود که از ارزش فرش شما نیز بکاهد. طبیعتا همه فرش ها حتی اگر در محیطی مانند خانه نگهداری شوند و از آسیبهایی چون انواع لکه ها و خرابی ها در امان بمانند باز هم مجاورت دائمی آنها با هوا به تنهایی سبب آلوده شدن و کثیف شدنشان میشود؛ بنابراین شست و شوی فرش چه ماشینی و چه دستباف امری کاملا ضروریست.

  •  غباررویی

در قالیشویی قبل از شستشوی فرش دستباف عملیات غبار روبی انجام شده و لابلای فرش از گرد و خاک پاک می شود. این مرحله در منازل به درستی انجام نمی شود و در شستشوی فرش به شیوه سنتی نمی توان همه غبار و آلودگی را از لا به لای الیاف فرش پاک کرد. غبار روبی ضروری ترین مرحله برای شستشوی فرش در قالیشویی است و دستگاه های مخصوص برای قالیشویی اتوماتیک غبار روبی را در قالیشویی بر عهده دارند بنابراین برای شستشوی فرش دستباف، بهترین راه شستشو توسط قالیشویی هایی با دستگاه های مجهز می باشد.

 

                                                              

 

 

  • شستشو با مواد شوینده

در برخی کارگاههای قالیشویی دستگاههایی که به کار برده میشوند ، دارای برسهای بزرگ و دایره ای شکل می باشد و توسط نیروی برق به حرکت در می آیند ، عملکرد این دستگاه ها به گونه ایست که به آهستگی سطح فرش را سائیده و نقاط تیره و چرک آن را می شویند و پس از آنکه تمام فرش شسته میشود.

 

                                                            

 

  •  آبکشی

 در انتها نیز شلنگهای آب که دارای دوش های پخش کننده آب است با فشار تنظیم شده تمام فرش را آبکشی کرده و مواد شوینده را به خوبی از قالی دور می کنند.

 

                                                         

 

  •  آبگیری و خشک کردن

در قالیشویی به جای لوله کردن فرش و آبگیری آن به روش سنتی، از دستگاههای خاصی استفاده می گردد که عملکرد آن شبیه دستگاههای سانتریفوژ است. این دستگاهها محفظه ای استوانه ای هستند که فرش را داخل آن با دیواره فلزی و مشبک مهار کرده و با روشن شدن دستگاه ، فرش بسرعت و با حرکت دورانی به چرخش در می آید؛ و به علت نیروی گریز از مرکز ، بیشتر آب موجود در درون قالی به طرفین هدایت شده و از درون دیواره مشبک که در پشت قالی قرار دارد خارج میشود. همچنین در بسیاری از موارد این دستگاهها همزمان مقداری حرارت نیز تولید می کنند تا عمل خشک شدن قالی را سرعت بخشند.

 

                                                      

 

فرآیند و مراحل شستشو در قالیشویی حکیم برای هر گروه از فرش ها طی مراحلی خاص بر اساس ویژگی های آن گروه از فرش ها انجام می شود!

<

 قطعا فرش دستباف علاوه بر اینکه از نظر هنری بسیار ارزشمند است، به علت بالا بودن قیمت نیز توجه و مراقبت بیشتری را می طلبد. باید در نظر داشت که شستشو نامناسب و غیر اصولی فرش می تواند علاوه بر تاثیر مخرب روی رنگ و بافت فرش که این یکی از علت زرد شدن فرش بعد از شستن می باشد، طول عمر فرش را هم کم کند.


اما مساله مهم تر این است که امروزه به علت محدودیت های زندگی شهری و آپارتمان نشینی اصلا زمان کافی و جای کافی برای شستن فرش در منزل برای اکثر افراد وجود ندارد. پس نیاز دارند که فرش خود را برای تمیز شدن هر چند وقت یک بار به قالیشویی قابل اعتمادی بسپارند. و قالیشویی حکیم با  سابقه  درخشان در حوزه شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف، یکی از بزرگ ترین و حرفه ای ترین قالیشویی هایی می باشد که در اصفهان می باشد.


 

قالیشویی حکیم با بیش از 19 سال سابقه درخشان در حوزه شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف، فرش های نفیس و خاص، موکت و مبلمان، بی شک یکی از بزرگ ترین وحرفه ای ترین قالیشویی هایی می باشد که در اصفهان حضور دارند.

<